WARNING

You are using an outdated browser. Please upgrade your browser to improve your experience.

Close [x]

moderne media

Laparoscopische sterilisatie van uw hond.

Op onze praktijk aan de Aveling 221, Hoogvliet, is het mogelijk om uw vrouwelijke hond laparoscopisch te laten steriliseren.

22 Juli 2014, 2500ste laparoscopische sterilisatie uitgevoerd.

2500 ste laparoscopische sterilisatie bij Sterkliniek Spijkenisse en Hoogvliet. Indy en haar baasjes wisten het nog niet vanochtend maar ze was onze 2500 ste kijk operatie. Ze kreeg naast haar gewone items voor de thuis verzorging zoals pijnstilling een hele box met lekkers van goedkoopdierenspeelgoed. Ook de baasjes werden niet vergeten met een mooie bos bloemen en een lekkere taart van Banketbakkerrij Bianca. Claartje Havinga en Yolanda Elbertse kunnen het alleen maar zo geweldig goed doen met het geweldige team van assistenten. Allemaal gefeliciteerd met 8 jaar kijk operaties.

Wat is een sterilisatie?

Als uw hond onder narcose is gebracht, dan worden operatief de eierstokken verwijderd. Dit heet een ovario-ectomie.

Wat is een laparoscopische sterilisatie?

Tijdens de 'normale' sterilisatie moet de buik opengemaakt worden voor meerdere centimeters. Hoeveel centimeters is afhankelijk van de grootte van uw hond. In ieder geval moet de wond zo groot zijn dat meerdere vingers door de wond heen kunnen. Tijdens een laparoscopische operatie worden er 2 (of 3) kleine wondjes gemaakt van 0,5 - 1 cm per gaatje. Door deze gaatjes gaan de scoop (camera met lichtbron) en de tangen. Omdat er een camera via een van de gaatjes is ingebracht kan er precies gezien worden wat er wordt gedaan.

Wat zijn de voordelen van een laparoscopische sterilisatie?

In de praktijk is gebleken dat er meerdere voordelen zijn van een laparoscopische operatie.

1. De laparoscopische operatie blijkt minder pijn te veroorzaken dan de 'normale' open buik operatie. Een onderzoek naar de pijn na een sterilisatie via de openbuik methode en via laparoscopie heeft aangetoond dat de honden zo'n 65% minder pijn blijken te hebben.
  2. De kleinere wondjes van de laparoscopische operatie helen sneller en met minder complicaties dan één grotere wond.
  3. Door de kleinere wonden hersteld de hond in zijn geheel sneller.
  4. Na een laparoscopische operatie is er minder kans op een operatie infectie van de buik of de wond na sterilisatie.
  5. Via een groot onderzoek heeft men kunnen aantonen dat de nieren, de longen, de darm bewegingen en het immuun systeem minder belast worden tijdens een laparoscopische operatie dan tijdens een open buik operatie. We weten nog niet waarom deze organen minder last hebben van zo'n laparoscopische operatie.
  6. Doordat de camera in de buik alle handelingen op een sterk vergrotend TV scherm zichtbaar maakt zit je dus bovenop je werk. Bij de open buik operatie werk je diep en soms zelfs blind in de buik. Hoewel je gevoel voor wat je doet tijdens een normale open buik operatie door training redelijk feilloos werkt blijk je door alles goed te zien in plaats van te voelen minder 'fouten' te maken.

‚ÄčTessa een half uur na operatie
Eigenlijk weten we van de meeste lichamelijke voordelen niet eens precies waarom het lichaam zo anders blijkt te reageren op een laparoscopische operatie. We weten dat mensen die een buikoperatie hebben ondergaan ook met een laparoscopische operatie aangeven dat ze pijn hebben na de operatie. Maar de pijn lijkt sneller weg te zijn en minder belastend te zijn. De verminderde hoeveelheid buikinfecties bij een laparoscopische operatie komt waarschijnlijk doordat er via de grotere wond van de open buikoperatie operatiekamer-lucht met een enkele bacteriën in de buik kan 'vallen'. Dit kan niet bij de kleinere wondjes van de laparoscopische operatie.

Wie voert de operatie uit?

Op onze vestiging aan de Aveling 221 te Hoogvliet zal Yolanda Elbertse de operatie uitvoeren. Zij heeft hiervoor de gevorderde laparoscopische chirurgie praktijkopleiding gevolgd in Amerika (met speciale aandacht voor de sterilisatie van de hond en kat) aan de Universiteit van Colorado en is bevoegd deze operatie uit te voeren. Aan de Aveling heeft zij de beschikking over de meeste recente laparoscopische apparatuur en een 'state of the Art' operatie theater met alle benodigde bewakingsapparatuur .